- Tijdsplanning: Gebouw is vanaf ca 19.00 uur open. Mededelingen en groepsroute vanaf 19.20 uur. Vertrek uiterlijk om 19.30. Na afloop is er gelegenheid om gezamenlijk iets te drinken. In de maand september worden alle tijden met een half uur vervroegd met als uiterlijk vertrektijd 19.00 uur zodat we minder in het donker zullen rijden.
- Groepscoördinator: Algemeen aanspreekpunt binnen het Toerskaten dinsdagavond en doet kick off. In het geval van regen zal de groep coördinator dit uiterlijk 18.00 uur laten weten via de club app.
- Routebegeleider Kiest de route voor die week. Geeft op dinsdagavond in de kick-off het aantal kms, richting, en zorgt dat de groep niet te groot is en splitst indien nodig en wijst in dat geval tweede voorrijder en achterrijder aan.
- Routebegeleider is ook voorrijder, maar mag ook kop-over-kop laten rijden (eigen keuze). Hij/zij neemt de beslissingen (bijv bij omleidingen) en kan aangeven waar deelnemers een stuk op eigen kracht kunnen rijden.
- Voorrijder bepaalt het tempo op basis van “zwakste schakel” en bepaalt de stops. Niemand passeert de voorrijder zonder toestemming routebegeleider (ook niet bij kruisingen).
- Achterrijder houdt groep in gaten en signaleert wie moeite hebben met tempo. Persoon kan ook aangewezen worden door de routebegeleider
- Voor- / achterrijder zet “zwakste schakel(s)” op 2e (3e) positie (direct achter voorrijder) en houden de groep bij elkaar. Let op: hergroeperen bij oversteken. De achterrijder neemt het EHBO tasje mee en de voorijder controleerd of de achterrijder het EHBO tasje bij zich heeft.
- Veiligheid: Van een ieder wordt verwacht dat zijn/haar techniek past bij het niveau van de groep. Niveau te bepalen door de routebegeleider. Bij onvoldoende behendigheid, remtechniek of snelheid spreekt de Routebegeleider de deelnemer(s) hierop aan en zal deze volgende keer in een lager groepje mee gaan rijden. Om het niveau qua behendigheid en remtechniek te verhogen kan de deelnemer de techniektraining op vrijdag gaan volgen. De route begeleider zorgt voor een warme overdracht naar de lagere groep.
- Veiligheid: We houden ons te allen tijde aan de verkeersregels. Iedere deelnemer is hier zelf persoonlijk verantwoordelijk voor en spreekt anderen hierop eventueel aan. Er wordt nooit door een rood verkeerslicht gereden. De groep dient bij oranje hier op te anticiperen met de groep te communiceren.
- Veiligheid: Bij stops (rust, stoplicht) sta je zodanig dat overige verkeersdeelnemers niet worden gehinderd.
- Veiligheid: Op smalle en/of drukke wegen rijdt iedereen achter elkaar, niet naast elkaar.
- Veiligheid: Lange slierten vermijden; compact rijden als groep, en eventueel splitsen in kleine groepen (8 tot max 10p) Omdat splitsen regelmatig nodig zal zijn, zou het volgende normaal moeten zijn: “Elke toerskater is 1x voorrijder binnen zijn eigen groep of helpt een keer bij een groepje lager – daar waar de behoefte is”. Zorg evoor dat je weet welke route er gereden gaat worden.
- Veiligheid: Bij wachten tbv oversteken kruising zoveel mogelijk naast elkaar (wel veilig) opstellen dusdanig dat iedereen tegelijk kan oversteken
- Veiligheid: Verlichting/ zichtbaarheid: iedere groep rijdt met minimaal 2 verlichte hesjes. Voor de voor- en achterrijder liggen er 15 LED-hesjes op de club. Overige skaters rijden zoveel mogelijke met hun eigen (led) hesje zodat we als groep goed zichtbaar zijn.
- Persoonlijke regels deelnemers a. Persoonlijke Zorgpas meenemen b. Noodnummers instellen op de mobiel(ICE in mobiel onder noodnummer opslaan dusdanig dat deze voor iedereen zichtbaar is, hiermee weten wie we moeten bellen bij nood) c. Helm (verplicht), beschermers, hoofdlamp en LED-hesje worden sterk aangeraden
Communicatie tijdens het skaten: tekens
Mondeling | Visueel | Situatie |
Voor | Rechterarm schuin naar achter wijzen | Obstakels of andere weggebruikers op RE/ eigen weghelft. Uitwijken naar links. |
Tegen | Linkerarm schuin naar achter wijzen | Obstakels of andere weggebruikers op LI/ andere weghelft. Uitijken naar rechts. |
Achter | Roepen “Achter” (signaal gaat van achter naar voor) | Achteropkomend verkeer wat wil inhalen. Vooral bij lange slierten onveilig. |
Naar Links Naar Rechts | Beide armen wijzen, waarbij ene arm over het hoofd wordt gehouden | Afslag naar links resp. rechts |
Stop (van voren) | Beide armen in kruis boven hoofd | Einde weg, kruising, T-splitsing, stoplicht oid |
Stop (van achter) | Roepen “Stoppen” (signaal gaat van achter naar voor) | Laatste deelnemers staan voor verkeerslicht of bij valpartij. |
Rustig (van achter) | Roepen “Rustig” (signaal gaat van achter naar voor) | Er valt een gat in de groep omdat iemand niet kan meekomen. |
Smal | Beide armen boven hoofd in punt | Bij wegversmalling |
Paal, zand, obstakels, put | Met hand wijzen aan welke kant obstakel komt | Onveilige obstakels voor skaters |
Drempel/ spoor/ Rooster | Beide armen uit elkaar bewegen, van binnen naar buiten | Randen in fietspad, verkeersdrempel, spoorweg overgang , wildrooster etc. (obstakels die dwars op het wegdek liggen) |
Langsnaden | Beweeg beide handen boven hoofd voor nr achter | Bij klinkers of tegels waar lengte naden in zitten |